[vc_row][vc_column][vc_column_text]

Hofte

Ortoklinik kan tilbyde udredning for en række lidelser i hofteregionen. Hoftekirurgi foretages ikke på Ortoklinik.

[/vc_column_text][vc_single_image image=”212″ img_size=”large”][vc_column_text]

Hofteleds-artrose

Artrose (slidgigt) i hofteleddet giver smerter i hofteregionen og nedsat hoftefunktion. Smerten føles dybt inde i lysken, i balden eller på ydersiden af hoften, og kan stråle ned i låret med retning mod knæet. Ofte vil det gøre mest ondt, når hofteleddet placeres i en yderstilling. Samtidig nedsættes bevægeligheden i hoften, som føles stiv. Selv almindelig gang-afvikling og almindelige daglige gøremål vil blive vanskelige at udføre. Livskvaliteten forringes. Symptomgivende slidgigt i hofteleddet kan behandles med gode resultater. De første milde stadier af slidgigt i hofteleddet bør behandles med en kombination af gigtmedicin, samt muskelstyrkende øvelser.
Når de medicinske og fysioterapeutiske behandlinger ikke længere giver tilstrækkelig smertelindring til at opretholde et acceptabelt aktivitetsniveau, kan en hofteprotese anbefales.

Ydre hoftesmerter “Greater Trochanteric Pain Syndrom”

Kronisk smertetilstand på hoftens yderside kaldes “Greater Trochanteric Pain
Syndrome” (GTPS). Årsagerne kan være mange, og de er ikke udelukkende lokaliseret til hofteregionen. Afhængig af årsager og sværhedsgrad kan forskellige behandlingsformer tilbydes.

Springhofte

Springhofter (coxa saltans) kan opfattes som et symptomkompleks, der er karakteriseret ved et hørbart “klunk”, “klik” eller spring i hofteregionen ved særlige bevægelser. Springet er ikke altid forbundet med smerte. Hver tredje patient føler dog smerte samtidig med, at springet i hoften udløses. Dette ses specielt hos aktive idrætudøvere med ensformige bevægelser, der gentages mange gange (f.eks. løbere, rorere, cykelryttere og balletdansere).
Springhofter opdeles topografisk i ydre (ekstern), indre (intern) og intra-artikulære.

Den primære behandling af ydre og indre springhofte er fysioterapeutisk vejledte udstrækningsøvelser og muskeltræning. Den intra-artikulære springhofte kræver ofte operation.

Kollisionsfænomen

Indklemningsfænomener i hofteleddet er relativt hyppige. Anatomisk kan kollisionsfænomenerne opdeles som værende indenfor (femoro-acetabulær impingement (FAI)) og udenfor (ischio-femoral impingement (IFI)) hofteleddet. Problemerne optræder ofte hos yngre mennesker med højt fysisk aktivitetsniveau. De unormale knogleudbygninger kan fjernes for at forebygge yderligere ødelæggelse af ledlæbe og ledbrusk. Hvis der er beskadigelse af ledlæben kan den hyppigt også repareres.

Caput-nekrose

Sygdommen “caput-nekrose” er en sjældent forekommende hoftelidelse, som er karakteriseret ved, at knoglen i lårbenshovedet ødelægges. Symptomerne er hurtig udvikling af voldsomme hoftesmerter uden noget direkte traume. Behandlingen af sygdommen afhænger af, hvor omfattende knogleødelæggelsen i hofteleddet er. I de alvorlige tilfælde er indsættelse af et kunstigt hofteled nødvendigt.

Ledlæbeskade

Skader på ledlæbe, ledkapsel, ledbånd, ledbrusk i hofteleddet har indtil for få år siden ikke været erkendte. Ledlæbeskade kan opstå som følge af et traume. Men der er som regel en sammenhæng mellem ledlæbeskade og unormale forhold i hofteleddets knogler. Typisk vil der være tale om hoftedysplasi og/eller kollisionsfænomen mellem hofteskål og lårbenshoved eller -hals. Behandlingen vil oftest være kirurgisk.

Hoftedysplasi

Hoftedysplasi er en fejludvikling af hofteskålen, som resulterer i, at hofteskålen står meget stejlt og ikke har tilstrækkelig dybde til at give den nødvendige ledføring af lårbenshovedet. Den dårlige ledstøtte i hoften kan medføre beskadigelse af ledlæben, og giver øget slidtage af brusken i hofteleddet, som kan bevirke tidlig udvikling af slidgigt. Kun symptomgivende hoftedysplasi kræver behandling. Yngre mennesker med smerter i lysken bør derfor have taget et (stående) røntgenbillede af bækkenet, hvis der ikke er anden oplagt forklaring på smerter i hofteregionen. Hos yngre patienter med symptomatisk hoftedysplasi er det oftest muligt at tilbyde en ledbevarende kirurgisk behandling, hvor hofteskålens fejlplacering korrigeres.[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]